مقالات آشپزی

دریافت آخرین مقالات و اموزش های آشپزی به سبک ایرانی

مقالات آشپزی

دریافت آخرین مقالات و اموزش های آشپزی به سبک ایرانی

تشدید نظارت های بهداشتی در محرم و صفر/توصیه های پخت نذری

تشدید نظارت های بهداشتی در محرم و صفر/توصیه های پخت نذری


معاون بهداشت وزارت بهداشت، از تشدید نظارت های بهداشتی در آستانه فرا رسیدن ایام عزاداری محرم و صفر خبر داد.


به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا رئیسی، گفت: از آنجایی که عدم رعایت موازین بهداشتی در تهیه و توزیع نذورات در مراسم عزاداری مساجد، تکایا و هیئت ها می تواند احتمال بروز بیماری های مرتبط با غذا به وی‍‍ژه بیماری های عفونی روده ای را افزایش دهد، لازم است به منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری های مرتبط با آب و غذا در راستای حفظ سلامت جامعه، تشدید نظارت های بهداشتی بر اماکن و مراکز مورد انتظار در دستور کار دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد.

  

وی با ارسال دستورالعمل نظارت های بهداشتی در ایام محرم و صفر به معاونین بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور با اشاره به برگزاری جلسات و مراسم مذهبی در مساجد، تکایا و اماکن متبرکه و توزیع گسترده نذورات و غذا در این ایام، بر ضرورت پخت و پز در مکان هایی با شرایط بهداشتی مناسب تاکید کرد و افزود: تمام افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر بوده و رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت ضروری است.


معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشند، توصیه کرد که از مواد غذایی مشمول بسته بندی که مورد تایید وزارت بهداشت است استفاده شود.


رئیسی با تاکید بر ضرورت استفاده از فرآورده های خام دامی با کشتار مجاز و یا بسته بندی شده مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی ، اظهار داشت: در تهیه غذا از روغن های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین و از نمک های بسته بندی یددار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو استفاده شود.


وی با اشاره به اینکه باید از ظروف مناسب در آشپزی استفاده شود، افزود: از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود. در صورت الزام به نگهداری بیش از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر ۴ درجه سانتی گراد یا بالای ۶۳ درجه سانتی گراد (روی شمعک گاز) نگهداری تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳درجه نرسد.


رئیسی افزود: در هنگام توزیع غذا، از راه رفتن افراد توزیع کننده غذا بر روی سفره ها و از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود.


معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در صورت توزیع سبزی و سالاد، رعایت مراحل چهارگانه سالم سازی الزامی است، توصیه کرد: از سالاد و سبزی بسته بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود و استفاده از آب آشامیدنی سالم، شستشو و گندزدایی مستمر ظروف چندبار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می شود، ضروری است.


رئیسی افزود: در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف یکبار مصرف مناسب ترجیحا ظروف یکبار مصرف گیاهی، سلولزی و آلومینیومی استفاده شده و از مصرف ظروف یکبار مصرف پلی استایرینی برای موادغذایی و نوشیدنی گرم و داغ (بالای ۶۵ درجه سانتی گراد) خودداری شود.


معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت رعایت نظافت، شستشو و گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی و نصب سیستم لوله کشی مایع دستشویی و یا نصب جای مایع محتوی مایع دستشویی، گفت: لازم است، پسماند های تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شود. به ویژه در کنار هر ایستگاه صلواتی سطل یا کیسه جهت جمع آوری مرتب ظروف و لیوان های یکبار مصرف استفاده شده نگهداری شود.


رئیسی در پایان با بیان اینکه احشام مورد استفاده برای ذبح و قربانی باید از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی تهیه شود، تاکید کرد: توزیع آب، شربت و یا شیر در بین دسته های عزاداری و یا در مراسم با لیوان یکبار مصرف صورت گیرد، از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود.


کد خبر 4398204

mehrnews.com/news/4398204

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.